keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Northeast osa 2

Päivä 4:
Herättiin klo 5.30 jonka jälkeen aamupalan kautta bussiin ja 12 tunnin bussimatka kohti Ibotiramaa alkoi. Kaikki oli niin väsyneitä, että bussissa ei ole ikinä ollut niin hiljaista! kaikki siis nukkui suurimman osan aikaa.. Ibotiramassa pysähdyttiin vain syömään ja nukkumaan. Olin samassa huoneessa Jessien (Kanadasta), Lucianan (Meksikosta) ja Emilyn (USAsta) kanssa. Sinä yönä en kyllä saanu nukuttua. Meidän huoneessa oli yks kova sänky ja mie tietenki onnistuin saamaa sen. Tuntui ku oisin nukkunut pöydällä.

Päivä 5:
Jälleen ajopäivä. Herättiin klo 5.30 taas ja lähettiin aamupalan jälkeen ajamaan kohti Lençóissia. Matkalla pysähdyttiin Chapada diamantinassa jollain farmin tyyppisellä, mistä lähdettiin kävelylle (vaeltamaan saattais olla paremmin kuvaava sana?) kymmenen hengen porukoissa. Käveltiin ensin ihan normaalia hiekkatietä pitkin ja sen jälkeen alettiin laskeutua alaspäin aika vaikeakulkuisella polulla ja päädyttiin valtavan luolan sisään. Luolassa oli siis ihan pimeetä lukuunottamatta mein oppaan lyhtyä. Yhessä vaiheessa se opas käskit meidät sammuttamaan kaikki kameroiden ja kännyköiden valot ja olemaan ihan hiljaa ja sitten se sammutti oman lyhtynsä. Oli aivan pilkkopimeetä ja hiljasta kunnes Mariana päätti säikyttää miut ja kiljasin sen takii kauheen kovaa.. Sen jälkeen se opas päätti et on parempi jatkaa matkaa. Käveltiin vielä jonkun aikaa siellä luolassa ja sitte tultiin sen luolan toiselle suuaukolle, josta lähti KAUHEET portaat ylöspäin. Ne oli siis ilmeisesti ihan luonnon muokkaamat ja kamalan pitkät ja kaikki oli ihan kuolleita kun vihdoin päästiin ylös. Portaiden yläpäässä pystyi sitten ostamaan kookosvettä ihan oikeessa kookoksessa. Siitä sitten käveltiin takasin lähtöpisteeseen, jossa oli ravintola ja syötiin siellä. Lounaan jälkeen mentiin takasin bussiin ja jatkettiin matkaa puolisen tuntia seuraavaan paikkaan. Siellä vaihdettiin bikinit ja 30R$ (noin 11€) hintaan sai sitten mennä snorklaamaan vedenalaseen luolaan (oli ihan sairaan siistiä!) ja pääs zip-lining (tuo se kuulema on englanniks, mut en osaa suomentaa sitä:D). Sielläkin sammutettiin lamput keskellä luolaa niin, että oli ihan pimeetä ja mie olin iha varma, et kuolen sinne:D sen jälkeen mentiin vielä siinä yhteydessä olevalle rannalle jonka vesi oli tietty kirkasta ja mukavan lämmintä. Harmittaa ku ei oo kuvia sieltä, koska tavarat piti jättää toiseen paikkaan ja kamera oli tietty laukussa.. Joka tapauksessa sieltä sitten jatkettii matkaa Lençóssia ja reissun parasta hotellia (viis tähtee siinä luki, mut itte olisin arvioinu neljän tähden hotelliks) kohti. Hotellilla syötiin päivällinen (joka oli tähän astisen matkan paras) ja sitten oli vapaata aikaa esim. uima-altaalla. Meillä on joka ilta ryhmäpalaveri, missä mm kerrotaan seuraavan päivän ohjelma. Meillä oli se palaveri klo 20.30 ja heti sen perään klo 21 oli capoeira show. Se oli ihan mieletön! Meidän ryhmästä Meksikolainen Roger harrastaa capoeiraa ja se tietenkin pyydettiin mukaan siihen esitykseen (Roger oli muuten älyttömän hyvä siinä) ja myös muut halukkaat saivat koittaa. Sen jälkeen sitten oli vielä jonkun aikaa vapaata ja puolen yön aikaan piti mennä nukkumaan. Miun kanssa samassa huoneessa oli Cosi (Saksasta), Aleen (Kanadasta) ja Eris (USAsta).

Päivä 6:
Saatiin nukkua pitkään (herätys siis vasta klo 7.30). Aamupalan jälkeen lähettiin meidän pitkälle vaellukselle, jonka aikana 99% porukasta käytännössä kuoli, koska oli kuuma, se kiipeemine oli raskasta eikä melkei kellään ollu juomista mukana (kyllä, olin tietenkin osa sitä joukkoa).Ja sit tietty mein tuurilla alko satamaanki. Maisemat oli kyllä silti upeet. Sen jälkeen sitten päästiin pariks tunniks pyörimään keskustaan (=sellanen pien pläntti jossa oli muutamia ravintoloita ja pari pientä kauppaa) ja syömään siellä. Sen jälkeen lähettiin toiselle vaellukselle (mikä jotenkin ihmeellisesti tuntu olevan vielä raskaampi ku se eka. Johtu varmaa siitä, et oli päivän kuumin aika). Tää reitti onneks johti sellaseen kauniiseen paikkaan missä oli vettä ja siellä pääs uimaan. Ja miulla ei tietenkään ollu kameraa mukana. Tai no oli miulla kamera, mut akku oli jääny laturiin sinne hotellille, ni ei sillä hirveesti kuvia voinu ottaa. Sitten kun oltiin kävelemässä takasin päin, ni mie potkasin vahingossa kiveä sillä seurauksella, että suurin osa vasemman pikkuvarpaan kynttä irtos ja varvas on tumma ja turvonnut (lääkärin mukaan ei kuitenkaan poikki). Käveltiin hotellille, jossa meidän matkalla mukana oleva lääkäri katto sen miun varpaan, desifioi sen ja laitto siteen siihe ympärille suojaamaan varvasta. Sillä aikaa kun mie tuskastelin varpaani kanssa, muut oli uima-altaalla. Myöhemmin oli sitten päivällinen, joka oli jälleen hotellilla eli se oli hyvä. Ilta oli sitten taas vapaata aikaa ja puolen yön aikaan piti käyä nukkumaan.

Päivä 7:
Herätys oli jälleen klo 7.30 ja laukut piti olla bussissa klo 8.30. Klo 9.00 lähdettiin bussilla kohti Salvadoria ja merenrantaa! Matka kesti 7,5 tuntia ja pysähdyttiin siinä matkalla kerran syömään (koko reissun varmasti parhaalla huoltsikalla, se oli puhdas!). Kun saavuimme Salvadoriin ja hotelliimme, meillä oli vapaata aikaa, joka tietty käytettiin uima-altaalla. Miun hotellihuoneen ikkunasta näkyy ihanasti merelle, mutta tänään ei saatu mennä rannalle. Klo 19.30 mentiin bussiin ja ajettiin ravintolaan syömään päivällistä. Ravintola oli pikkunen, mutta ruoka oli hyvää ja kaikki tykkäs siitä paikasta tosi paljon. Kun tultiin sieltä takasin, porukka hajos pienempiin ryhmiin: osa meni huoneisiinsa ja osa meni toistensa huoneisiin pelaamaan pokeria yms. Miun kanssa samassa huoneessa Salvadorissa on Frieda (Saksasta) ja Carlie (USAsta). Puolen yön aikaan piti taas olla nukkumassa, mut ei kukaan kyllä koskaan noudata niitä aikoja (kuhan on huoneissa ni kaikki on hyvi).

Meidän vaellusporukka siellä Chapada diamantinassa

Käveltiin luolassa..

Capoerashow, rakastuin! Alemmassa Rogerkin koittamassa

Kiivettiin sellaselle vuorelle tai kukkulalle tai mikä lie..

Koko porukka. Kuten näkyy, ni noita maita oli vähän enemmänki mukana. (Jenkkien lippu on väärin päinxD)