maanantai 11. helmikuuta 2013

Northeast osa 7

Päivä 25:
Heräsin klo 7 ja lähdin Colinin, Freddyn, Jessien, Brooken ja Ianin kanssa ruokakauppaan nostamaan rahaa. No ei onnistunu, koska automaatti oli väärän pankin.. Palattiin hotellille, mutta hotelli ei tarjoa aamupalaa, joten meidän piti kävellä lähellä olevaan lounasravintolaan syömään. Aamupalaksi sai mehun, kahvin, leivän ja meloninpalan. Palattiin hotellille aamupalan jälkeen. Päätin jäädä päiväksi hotellille henkilökohtaisten asioiden takia sillä aikaa kun muut kävivät vierailemassa kahdessa "flavelassa" (="hieno slummi") ja Copacabanan biitsillä. Kaverit sai miut kuitenkin raahattua ruokakauppaan, josta ostin pakastepitsan (samaa ristorantepitsaa mitä Suomessa) lounaaksi ja paistoin sen hotellilla (meillä on keittiö!). Kaikki teki lounaansa tällä kertaa itse ja kaiken lisäks miun huoneen keittiössä, ni ai että sitä sotkua... Illalla lähdin muiden mukana ravintolaan. Mentiin samaan ravintolaan missä oltiin oltu edellisenä iltana, mutta tällä kertaa ruokana oli pitsaa. Jälkiruuaksi oli suklaapitsaa, jonka päällä oli tuoreita mansikoita (->järjetön tappelu pitsasta..)! Kaikki käskettiin omiin huoneisiin ja nukkumaan klo 23.30.

Päivä 26:
Herätys oli klo 7.15. Päätin tällä kertaa mennä jo muiden mukaan. Kyllä kannattikin! Aamupalan jälkeen kierrettiin bussilla Rioa. Käytiin mm. katsomassa karnevaalien kulkuepaikka. Suunnattiin Cristo redentorille. Sinne päästäkseen piti mennä vuoren rinnettä ylös junalla. Se patsas ja maisemat oli aivan mielettömiä! Oli tosi sateinen ja sumuinen päivä, mut onneks näkyvyys ei ollu ihan järettömän huono. Seisoin siellä ylätasanteella ottamassa kuvia monen muun turistin kanssa. Siinä vaiheessa loksahti suu auki (iha oikeesti!), kun takaa kuuluu "ei hitto! Ootas otan uuden. Tää tärähti." Käännyin ympäri ja siinä miun takana seisoi joku suomalainen nuori pariskunta. Ne tais tajuta miun ilmeestä, että tiedän mistä ne on kotosin, koska niitä alko kamalasti hymyilyttämään (tai ehkä näytin vaa nii huvittavalta, koska olin nii hämmentyny). Menin sitten juttelemaan niille ja hyö kertoivat tulleensa Brasiliaan 2 päivää aikasemmin ja aikovat reissata ympäri etelä-amerikkaa 4,5 kuukautta. Hyö kyselivät miulta mitä kaikkea pitäisi tietää, kun liikkuu Brasiliassa ja koitin parhaani mukaan kertoa tietojani (+vähän insidetietoja, jonka tietääkseen tarvii olla ollut Brasiliassa jonkun aikaa). Seuraavaksi mentiin vähän yli tunniksi ostarille, jotta voisimme ostaa lounasta. Löydettiin sieltä starbucks, johon kaikki jenkit ja kanadalaiset ryntäs ihan innoissaan, koska Brasiliassa ei ole niitä mitenkään paljon. Kyllä me muutkin sinne mentiin niiden kanssa. Jatkettiin sieltä matkaa sugar loafille (en nyt muista suomennosta). Olin aivan täyspaniikissa, koska sinne mentiin kondolihisseillä (vai mitä onkaa) ja miulla on korkeenpaikankammo. Hayley oli onneks ihana ja piti miusta kiinni koko matkan! Siellä sitten kateltiin maisemia ja otettiin kuvia. Kun oltiin lähdössä takasin, vastaan tuli taas Belo brasilin northeastryhmä. Juteltiin siinä niiden kanssa ja yllärinä sieltä löyty suomalainen vaihtari. En tuntenu häntä etukäteen, mut juteltiin siinä jonkun aikaa ja se tuntee miun kaverin. Palattiin sieltä hotellille ja suihkun jälkeen lähdettiin taas siihen samaan ravintolaan. Syötiin samaa buffetruokaa mitä ensimmäisenäkin iltana. Palattiin hotellille ja käytiin klo 23.30 nukkumaan.

Päivä 27:
Herättiin klo 7.15 ja mentiin aamupalalle läheiseen kahvilaan. Sieltä jatkettiin Rion vanhaan kaupunkiin, jossa kierreltiin lähinnä kirkkoja. Sen jälkeen mentiin taas sille samalle ostarille syömään. Kun oltiin syöty mentiin Jardim Botânicolle eli Rion kasvitieteelliselle puutarhalle. Käveltiin siellä ympäriinsä ja meidän opas selitti ihan innoissaan kaikista puista (kukaan ei tainnut kuunnella sitä..). Niin ja tapasin TAAS suomalaisen! Kun oltiin aikamme kävelty ympäriinsä, lähdettiin takasin bussille (joku paikallisbussin kuski oli vakaasti päättäny tappaa puolet porukkaa! Se ajo ihan täysillä siitä meidän reilun 30 hengen ryhmän läpi, mutta onneks kaikki selvis pelkällä säikähdyksellä). Ajettiin takasin hotellille, jossa vaihdettiin vaatteet ja laittauduttiin meidän viimeistä iltaa varten. Lähdettiin sitten puoli 7 taas bussille ja ajettiin 1,5 tuntia ravintolaan. Se oli Brasilian mittakaavan mukaan kallis ravintola (R$40=15€), joten se oli sit tosi hyvä. Sieltä sai ns. kansainvälistä ruokaa. Palattiin sitten hotellille kymmenen jälkeen, jossa meillä oli viimeinen iltakokous. Siellä julkistettiin reissuäänestyksen tulokset (mm. Kaunein hymy, eniten myöhässä..) ja jaettiin selviytymistodistukset ja muita papereita. Nukkumaanmenoaika oli klo 00.30.

Päivä 28:
Herättiin kuudelta ja aamupalan jälkeen lähdettiin ajamaan kohti Belo Horizontea. Saavuttiin perille noin 15.30, jolloin oli aika sanoa hyvästit kaikille. Joku mies Terra Brasil turismolta kävi viemässä miut ja kuus muuta bussiasemalle, josta muiden bussi lähti melkein heti ja itse jouduin odottamaan yksin omaa bussiani, joka lähti vasta klo 21. Istuin siis siellä viisi tuntia tylsistyneenä. Söin siinä jossain vaiheessa ja taisin saada ruokamyrkytyksen. Olin sitten huonovointisena sen loppuajan ja bussissa oksentelin koko matkan (oli muuten ihana 6,5 tunnin matka...). No saavuin perille Montes Clarosiin klo 3.15, mutta netissä oli lukenut, että bussi on perillä klo 5.00. Kukaan ei siis ollut hakemassa miuta ja kännykästä oli akku loppu. Etin sitten jostain taksin ja menin sillä kotiin. Onneks äiti heräs ovisummeriin ja päästi miut sisään. Pääsin neljältä nukkumaan.

Löysin suomen lipun Rio de janeirosta

Cristo redentor, on se hieno!